تشخیص مولکولی

 

واکنش زنجیره‌ای پلیمراز  PCR
(Polymerase chain reaction)

 

تست های PCR (  واکنش زنجیره ای پلیمراز )  روشی سریع و بسیار دقیق است که از طریق یافتن DNA یا RNA یک پاتوژن (ارگانیسم عامل بیماری) یا سلول های غیر طبیعی در یک انجام می شود.

این روش می تواند برای تشخیص برخی بیماری های عفونی خاص و نیز برخی تغییر ژنتیکی که می تواند باعث بیماری شود را شناسایی کند. حتی می تواند مقادیر کمی از سلول های سرطانی را که ممکن است در انواع دیگر آزمایش ها نادیده گرفته شوند را پیدا کند.

برخلاف بسیاری از آزمایش‌های دیگر، آزمایش‌های PCR می‌توانند شواهدی از بیماری در مراحل اولیه عفونت پیدا کنند در حالیکه  روشهای  دیگر ممکن است نشانه‌های اولیه بیماری را از دست بدهند، زیراممکن است ویروس ، باکتری یا سایر عوامل بیماری‌زا به اندازه کافی در نمونه وجود نداشته باشد و یا اینکه بدن شما زمان کافی برای ایجاد پاسخ از طریق  آنتی‌بادی ها نداشته باشد ( آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن برای حمله به مواد خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها ساخته می شوند)  اما تست‌های PCR می‌توانند که تنها با مقدار بسیار کمی از عوامل بیماری‌زا در بدن، بیماری را تشخیص دهند.

 

روش انجام آزمایشات PCR   

در آزمایش با روش PCR  ابتدا نمونه برداری از خون ، بزاق، مخاط یا بافت انجام شده و سپس این نمونه ها که حاوی  DNA  خود شما و احتمالاً DNA یک پاتوژن یا سلول سرطانی است در دستگاه مخصوص قرار داده می شود و آنزیمی به نام پلیمراز به نمونه اضافه می شود که باعث می شود تحط شرایطی نمونه مورد نظر کپی هایی را از خود تولید کند.

این فرآیند کپی سازی چندین بار تکرار می شود و  پس از حدود یک ساعت، میلیاردها نسخه ساخته می شود و اگر ویروس یا پاتوژنی وجود داشته باشد، روی دستگاه نشان داده می شود.

کلیه حقوق این سایت برای آزمایشگاه میرداماد محفوظ است