هپاتیت (E)

ویروس هپاتیت  (HEV) E

 

آزمایش هپاتیتیک آزمایش خون است که برای تشخیص عفونت با ویروس هپاتیت E (HEV) انجام می‌شود. ویروس هپاتیت E یکی از عوامل اصلی هپاتیت ویروسی در سراسر جهان است و به طور عمده از طریق آب و مصرف مواد غذایی آلوده به ویروس منتقل می‌شود.

 

آزمایش هپاتیت e برای چیست؟

هپاتیت E به طور عمومی به ۲ شکل ظاهر می‌شود:

  1. هپاتیت E حاد
  2. هپاتیت E مزمن

در این تست، آنتی‌بادی‌های IgM و IgG ارزیابی می‌شوند. آنتی‌بادی‌ IgM شاخصی است که نشان می‌دهد فرد به تازگی به این بیماری مبتلا شده است. در حالی که آنتی‌بادی‌های IgG به عنوان نشانگر عفونت قبلی یا قدیمی با ویروس هپاتیت E هستند. بهترین راه برای تشخیص هپاتیت E، آزمایش خون است.

در صورتی که نتیجهٔ آزمایش مثبت باشد، نشان‌دهنده وجود عفونت فعلی یا قبلی با ویروس هپاتیت E است. اگر تست هپاتیت E نتایج منفی داشته باشد، عدم وجود عفونت را نشان می‌دهد.

 

آزمایش هپاتیت (e) چگونه است؟

تست هپاتیت E با استفاده از نمونه خون انجام می‌شود. روش‌های مختلفی برای تشخیص آنتی‌بادی‌های هپاتیت E در نمونه خون وجود دارد. ۲ آزمایش اصلی برای تشخیص این نوع هپاتیت عبارتند از:

  1. آزمایش آنتی‌بادی‌های IgM هپاتیت E: این تست برای تشخیص عفونت فعلی و تازه با ویروس هپاتیت E استفاده می‌شود. آنتی‌بادی‌های IgM نشانگر عفونت حاد و جدید هستند. اگر نمونه خون مثبت برای آنتی‌بادی‌های IgM باشد، نشان‌دهندهٔ عفونت جدید با ویروس هپاتیت E است.
  2. تست آنتی‌بادی‌های IgG هپاتیت E: این تست برای تشخیص عفونت قبلی یا قدیمی با ویروس هپاتیت E تجویز می‌شود. آنتی‌بادی‌های IgG نشانگر عفونت قبلی و حضور آنتی‌بادی‌های دائمی در بدن هستند.

آزمایش اصلی برای تشخیص هپاتیت e به دو صورت آنتی بادی های IgM و آنتی بادی های IgG انجام میشود.

 

شرایط انجام آزمایش هپاتیت E چیست؟

قبل از انجام آزمایش با متخصص گوارش خود مشورت کنید و او را در جریان قرار دهید. پزشک با توجه به نیازهای بیمار، توصیه‌های منحصر‌به‌فردی را ارائه می‌دهد و نکات خاصی را مطرح کند.

  • این آزمایش با استفاده از نمونه خون انجام می‌شود. تکنسین آزمایشگاه نمونه خون را از رگ دست یا آرنج می‌‌گیرد.
  • در برخی موارد، قبل از انجام آزمایش، پزشک ممکن است از شما بخواهد تا آماده‌سازی خاصی را انجام دهید، مانند ناشتا بودن.
  • نتایج معمولاً در عرض چند روز آماده می‌شوند.

 

تفسیر آزمایش هپاتیت (e) چگونه است؟

در تفسیر تست هپاتیت E، پزشک به آنتی‌بادی‌های IgM و IgG توجه می‌کند. بنابراین تفسیری کلی ارائه می‌دهیم که ممکن است در مورد این آزمایش خون مورد استفاده قرار بگیرد:

  • آنتی‌بادی‌های IgM مثبت، آنتی‌بادی‌های IgG مثبت: این نتیجه نشان می‌دهد که شما در حال حاضر در مرحله عفونت حاد هپاتیت E قرار دارید. این نتیجه ممکن است به معنای وجود عفونت تازه با ویروس هپاتیت E باشد.
  • آنتی‌بادی‌های IgM مثبت، آنتی‌بادی‌های IgG منفی: به معنای مشخص شدن عفونت جدید هپاتیت E است.
  • آنتی‌بادی‌های IgM منفی، آنتی‌بادی‌های IgG مثبت: این نتیجه به این معناست که در گذشته به ویروس هپاتیت E آلوده شده‌اید و اکنون در مرحله بعدی عفونت قرار دارید و یا اینکه بیماری بهبود یافته است. نتایج دقیق‌تر و تفسیر بیشتر نیاز به بررسی سوابق پزشکی و علائم دیگر دارد.
  • آنتی‌بادی‌های IgM منفی، آنتی‌بادی‌های IgG منفی: این نتیجه یعنی اینکه که شما به ویروس هپاتیت E آلوده نشده‌اید و به طور خاص در معرض خطر عفونت نبوده‌اید. همچنین این نتیجه می‌تواند نشان‌دهندهٔ این باشد که در گذشته عفونتی داشته‌اید که بهبود یافته است.

در هر صورت، برای تفسیر صحیح نتایج این تست، درمان و مراقبت‌های لازم، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. پزشک قادر است نتیجه آزمایش را با سابقه پزشکی کامل‌تر و علائم دیگری که دارید مقایسه کند و توصیه‌های مناسب را ارائه دهد.

 

بهترین زمان برای انجام آزمایش هپاتیت (e)چه زمانی است؟

بهترین زمان برای انجام این تست به هدف آزمایش و وضعیت فرد بستگی دارد. در زیر، چندین مورد که می‌تواند زمان مناسبی برای انجام این آزمایش باشد را بررسی می‌کنیم:

  • زمان بارداری: در صورتی که باردار هستید و ریسک بروز این بیماری در شما وجود دارد، پزشک برای اطمینان بیشتر این آزمایش را تجویز می‌کند. بهترین زمان برای این تست در هفته‌های چهارم تا هشتم بارداری است. در این بازهٔ زمانی، خطر عفونت و عوارض جدی برای جنین بیشتر است.
  • علائم بالینی: در صورتی که علائمی مانند خستگی شدید، تب، تهوع، استفراغ و مشکلات کبدی دارید، می‌توانید آزمایش هپاتیت E را در هر زمانی انجام دهید.
  • مطابقت با سابقه عفونتدر صورتی که شما سابقه عفونت هپاتیت E دارید و می‌خواهید مطمئن شوید که آیا بهبود یافته‌اید یا نه.

مهم است که با پزشک در مورد بهترین زمان برای انجام این تست براساس وضعیت و سابقه پزشکی‌تان صحبت کنید. پزشک بهترین توصیه‌های فردی را بر اساس نیازهای شما مشخص خواهد کرد.

 

علت تجویز آزمایش هپاتیت (e)  در بارداری چیست؟

دلیل تجویز آزمایش هپاتیت E در دوران بارداری، ارزیابی خطر عفونت هپاتیت E در زنان باردار است. در بیشتر موارد، این بیماری قابل کنترل است، اما در زنان باردار می‌تواند شدیدتر باشد.

1- افزایش آسیب‌پذیری

زنان باردار ممکن است آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به عفونت‌ها از جمله هپاتیت E را داشته باشند. بارداری می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد و زنان باردار را مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی کند. عفونت هپاتیت E در دوران بارداری خطراتی را هم برای مادر و هم برای جنین در حال رشد ایجاد می‌کند.

2- شدت عفونت

این بیماری در دوران بارداری پیامدهای شدیدتری دارد. هپاتیت E می‌تواند منجر به عوارض شدید کبدی، مانند نارسایی حاد کبدی شود که تهدید‌کننده زندگی است. شناسایی آن در دوران بارداری امکان نظارت و مدیریت مناسب را برای جلوگیری از عوارض احتمالی بیماری فراهم می‌کند. به همین دلیل پزشک انجام آزمایش هپاتیت e را به زنانی که در معرض آن قرار دارند، پیشنهاد می‌کنند.

3- انتقال بیماری به جنین

هپاتیت E به طور بالقوه می‌تواند از مادر آلوده به جنین منتقل شود. انتقال ویروس منجر به پیامدهای نامطلوب برای جنین خواهد شد. از جمله:

  • زایمان زودرس
  • مرده‌زایی
  • ناهنجاری‌های نوزادی

تشخیص این بیماری کبدی با استفاده از این تست در زنان باردار، مداخله و نظارت به موقع را برای به حداقل رساندن خطر انتقال به جنین، امکان پذیر می‌کند.

تست هپاتیت E در بارداری با هدف کنترل سلامت مادر و جنین توصیه می‌شود.

 

کلیه حقوق این سایت برای آزمایشگاه میرداماد محفوظ است