سیتومگالوویروس

آزمایش CMV یا سیتومگالوویروس

 

سیتومگالوویروس یا (CMV) ویروسی از خانوادۀ " هرپس " ویروس‌هاست که جزء ویروس‌های (DNA) دار به شمار می‌آید. غالباً انتقال این ویروس از طریق انجام رابطۀ جنسی است و با آزمایش CMV تشخیص داده می‌شود. به این معنی که از راه ترشحات واژن در خانم‌ها یا مایع منی در آقایان انتقال می‌یابد. این ویروس همچنین از راه مادر بیمار به جنین نیز منتقل می‌شود که آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری را به جنین وارد می‌کند.

عفونت‌های مادرزادی بر اثر ابتلا به سیتومگالوویروس، باعث ایجاد میکروسفالی، آتروفی چشمی، عقب ماندگی جسمی و حتی در شرایطی منجر به مرگ جنین می‌شود. امکان انتقال این ویروس همچنین از طریق خون، شیر مادر و کلیه‌های اهدایی وجود دارد.

ویروس سیتومگالوویروس عموماً علامت خاصی ندارد و باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی بدن نمی‌شود. با این وجود ممکن است در مواردی مانند نوزادانی که در دوران جنینی یا حین تولد و بلافاصله بعد از آن مبتلا شده‌اند یا افراد با نقص سیستم ایمنی مشکلات جدی به وجود آورد.

بنابراین با آزمایش سیتومگالوویروس می‌توان در زنان باردار مشکوک، افرادی که در معرض ویروس قرار داشته‌اند و دریافت کنندگان پیوند که به تازگی دچار عفونت شده‌اند، وجود ویروس را تشخیص داد.

 

انجام آزمایش CMV

این آزمایش که با نام فارسی آنتی بادی (IgE) علیه سیتومگالوویروس شناخته می‌شود با استفاده از روش‌های مختلفی مانند (LA)، (CF)، (RIA)، (CLIA)، (ACIF)، (EIA) و (IHA) انجام می‌شود. نوع نمونه سرمی است و انجام آزمایش سیتومگالوویروس نیازی به ناشتا بودن یا محدودیت خوردن غذایی خاص ندارد.

 

دلایل تجویز تست CMV

با توجه به این که ویروس سیتومگالوویروس، یک ویروس شایع است، ممکن است در دوران مختلف جنینی، اوایل کودکی یا دوران جوانی رخ دهد. بر این اساس علل مختلفی جهت درخواست تست وجود دارد.

  • جهت مشخص شدن عفونت قبلی با (CMV) به منظور پیوند اعضاء
  • زمان اهداء خون و فرآورده‌های آن در بعضی از گیرندگان خون
  • غربالگری برای زنان باردار
  • در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف یا نقص سیستم ایمنی با علائمی شبیه به آنفولانزا
  • در بیماری‌هایی مانند یرقان یا کم خونی با دلایل ناشناخته
  • نوزادان با مشکلات رشدی و دچار تشنج

 

کلیه حقوق این سایت برای آزمایشگاه میرداماد محفوظ است