تست تحمل گلوکز GCT & GTT

 

روش نمونه گیری برای آزمایش تحمل گلوکز (GTT) و (GCT)

 

 

تست تحمل گلوکز خوراکی (GTT)

 همان تست تحمل گلوکز خوراکی است (OGTT) (Oral Glucose Tolerance Test)
این تست شامل انجام آزمایش خون در صبح است، زمانی که به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت هیچ غذا یا نوشیدنی نخورده اید.
این تست پاسخ بدن به قند (گلوکز) را اندازه گیری می کند.
تست تحمل گلوکز می تواند برای غربالگری دیابت نوع ۲ استفاده شود. معمولاً  از این تست برای تشخیص دیابت بارداری – نوعی دیابت که در دوران بارداری ایجاد می شود – استفاده می شود.

 

روش انجام آزمایش GTT

OGTT به صورت پودر گلوکز یا شربت آماده در مقادیر 50 گرم، 75 گرم یا 100 گرم به شما داده می شود.
نمونه گیر از بازوی شما نمونه خون می گیرد تا سطح اولیه قند خون شما را آزمایش کند.
سپس مخلوطی از گلوکز حل شده در آب می نوشید.
در روزهای منتهی به آزمایش تحمل گلوکز به طور معمول غذا بخورید و بنوشید. اگر بیمار هستید یا دارو مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا این عوامل می توانند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارند.
آیا می توانم در طول آزمایش GTT آب بنوشم؟ شما می توانید فقط آب ساده بنوشید. قهوه، چای، نوشابه (معمولی یا رژیمی) یا هر نوشیدنی دیگری ننوشید. سیگار نکشید، آدامس نجوید (معمولی یا بدون قند) و ورزش نکنید.

 

 

  • مراجعه کننده محترم توجه داشته باشید که برای نمونه گیری حداقل 3 الی 4 ساعت باید در آزمایشگاه حضور داشته باشید و توصیه شده است نمونه گیری بین ساعات 7 تا 9 صبح شروع شود.
  • انجام نمونه گیری خون برای به دست آوردن قند خون ناشتا قبل از میل کردن شربت قند الزامی است.
  • شربت قندی و یا پودر گلوکز را که همکاران بخش نمونه گیری به شما می دهند را در مدت 5 دقیقه بنوشید و بلافاصله فرد نمونه گیر را مطلع سازید تا ساعات نمونه گیری شما را جهت مراحل نمونه گیری به شما اعلام نماید.
  • حتما در زمان های اعلام شده در آزمایشگاه حضور داشته باشید.
  • در مورد مصرف دارو و یا تزریق انسولین صبح روز آزمایش و طی دو ساعت انجام آزمایش با پزشک معالج هماهنگ نمایید.
  • در طول زمان انجام نمونه گیری ورزش نکنید و از استعمال دخانیات پرهیز کنید و هیچ غذایی میل نکنید، ولی بهتر است آب بنوشید.
  • چنانچه شربت گلوکز خورده شده را استفراغ کردید حتما مسئول نمونه گیری را مطلع سازید.
  • بعد از میل کردن شربت قند ممکن است دچار حالت سرگیجه، لرزش، دلواپسی، عرق کردن و ضعف شوید که این حالات گذرا هستند، ولی چنانچه این حالات به طول انجامیدند، حتما مسئول نمونه گیری را مطلع سازید.
  • پس از اتمام نمونه گیری می توانید غذای عادی روزانه خود را میل کنید

نمونه گیری برای

آزمایش GCT یا آزمایش قند بارداری یکی از آزمایشات دوران بارداری محسوب می‌شود که برای اندازه‌گیری و کنترل دیابت بارداری کاربرد دارد. منظور از دیابت بارداری، دیابتی است که در دوران بارداری ایجاد می‌شود. همچنین محققان اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که با استفاده از نتایج این آزمایش می‌توان ریسک ابتلای مادر به بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز پیش‌بینی کرد

 

در صورتی که نتایج تست بالاتر از حد نرمال باشد، پزشک برای شما آزمایش‌های دیگری را تجویز می‌کند تا بتواند با دقت و درستی مشکل را تشخیص دهد.

این آزمایش معمولا ۲۴ تا ۲۸ هفته پس از بارداری انجام می‌شود، اما در صورتی که می‌دانید در خطر بالای ابتلا به دیابت قرار دارید، بهتر است در همان دفعات ابتدایی که پس از مثبت شدن جواب بارداری‌تان به پزشک مراجعه می‌کنید این تست را انجام دهید.

خطر ابتلا به دیابت دوران بارداری با چاقی مفرط و سابقه دیابت در خانواده می‌تواند افزایش یابد. همچنین توجه داشته باشید که نتایج غیر طبیعی این تست می‌تواند نشان از ابتلا به دیابت نوع 2 قبل از باردار شدن باشد که قبل از بارداری شناخته نشده بود و دیابت دوران بارداری به حساب نمی‌آید.

بسیاری از خانم‌هایی که مبتلا به دیابت دوران بارداری هستند، فرزندان سالمی به دنیا می‌آورند و ابتلا به این بیماری مبنی بر به دنیا آوردن فرزندان ناقص نیست. البته این موضوع دلیل مناسبی برای انجام ندادن آزمایش قند بارداری نیست؛ زیرا در صورتی که مبتلا به قند دوران بارداری باشید و آن را کنترل نکنید، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و پیچیدگی‌های جدی در روند بارداری و تولد فرزند شود

 

روش و توصیه های انجام آزمایش (GCT)

  • برای آماده سازی و نمونه گیری حداقل 90 دقیقه وقت لازم است.
  • ناشتا بودن برای این آزمایش ضروری نیست ولی باید از آخرین وعده غذایی حداقل 2 ساعت گذشته باشد.
  • شربت قندی و یا پودر گلوکز که به شما داده می شود حاوی 50 گرم گلوکز است. لطفا آنرا ظرف مدت 5 دقیقه میل کنید.
  • وقتی شربت را کاملا میل کردید ساعت را نگاه کرده به پرسنل نمونه گیری اطلاع دهید تا حتما ساعت نمونه گیری به شما اطلاع داده شود.
  • بعد از میل نمودن شربت تا زمان نمونه گیری از خوردن، سیگار کشیدن، آشامیدن و ورزش کردن خودداری کنید.

 

                             

کلیه حقوق این سایت برای آزمایشگاه میرداماد محفوظ است