آنتی ژن کارسینومبریونیک

 تست CEA چیست؟

 

CEA مخفف آنتی ژن کارسینومبریونیک است CEA . پروتئینی است که نوعی "تومور مارکر" است. تومور مارکرها موادی هستند که اغلب توسط سلول های سرطانی یا سلول های طبیعی در پاسخ به سرطان ساخته می شوند. سطوح بالای CEA در نوزادان سالم و متولد نشده طبیعی است. پس از تولد، سطح CEA بسیار پایین می‌آید یا به طور کامل ناپدید می‌شود. بنابراین، بزرگسالان سالم باید CEA کم یا اصلاً در بدن خود نداشته باشند.

 

سرطان هایی که ممکن است باعث سطوح بالای CEA شوند کدام اند ؟

سرطان هایی که ممکن است باعث سطوح بالای CEA شوند عبارتند از: سرطان روده بزرگ و راست روده (سرطان کولورکتال یا روده) سرطان تخمدان ، سرطان پروستات ، سرطان ریه ، سرطان تیروئید ، سرطان کبد ، سرطان پانکراس ، سرطان سینه .

در واقع اگر سرطانی برای شما تشخیص داده شده است که می تواند باعث سطوح بالای CEA شود، آزمایش CEA ممکن است به شما کمک کند. این آزمایش اغلب با سایر آزمایش‌ها برای بررسی اینکه آیا درمان سرطان مؤثر است یا خیر، استفاده می‌شود. آزمایشات CEA برای غربالگری یا تشخیص سرطان استفاده نمی شود به این دلیل است که سرطان هایی که اغلب باعث سطوح بالای CEA می شوند، همیشه باعث سطوح بالایی نمی شوند. حتی اگر یکی از این سرطان ها را داشته باشید، می توانید نتایج آزمایش CEA طبیعی داشته باشید همچنین بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر که سرطانی نیستند، می توانند باعث افزایش سطح CEA شوند، از جمله شرایط خاصی که بر کبد، هضم یا تنفس شما تأثیر می گذارد.

 

شرایط نمونه گیری تست CEA

 اکثر آزمایشات CEA از نمونه خون شما برای اندازه گیری سطح CEA استفاده می کنند. گاهی اوقات در این آزمایش از یک نمونه مایع از ستون فقرات، قفسه سینه یا شکم (شکم) استفاده می شود، اما این مورد کمتر رایج است.

 

آیا برای آماده شدن برای آزمون باید کاری انجام دهم؟

برای آزمایش خون CEA، معمولاً نیازی به آمادگی ندارید. اگر سیگار می کشید، ممکن است لازم باشد قبل از آزمایش مدتی آن را ترک کنید. به این دلیل که سیگار باعث افزایش سطح CEA می شود.

 

 

آزمایش آنتی ژن کارسینومبریونی CEA چه کاربردهایی دارد؟

 آزمایش CEA بیشتر در افرادی استفاده می شود که سرطان هایی در آنها تشخیص داده شده است که اغلب سطح CEA را افزایش می دهد. این بیشتر در سرطان روده بزرگ استفاده می شود. پزشک ممکن است آزمایش CEA را به همراه سایر آزمایش‌ها سفارش دهد تا بلافاصله پس از تشخیص سرطان درباره سرطان بیشتر بدانید در واقع سطوح CEA می تواند به پیش بینی احتمال بهبودی کمک کند .

 

  • سطح پایین CEA ممکن است به این معنی باشد که تومور شما کوچک است و سرطان به سایر قسمت‌های بدن شما سرایت نکرده است. اما برخی از سرطان‌ها CEA زیادی تولید نمی‌کنند، بنابراین پزشک شما ممکن است از آزمایش‌های دیگری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد میزان سرطان و شیوع آن استفاده کند.
  • سطح بالای CEA ممکن است به این معنی باشد که تومور بزرگتری دارید و/یا سرطان شما گسترش یافته است. برای تایید جدی بودن سرطان به آزمایشات دیگری نیاز دارید.

اگر آزمایشی برای نظارت بر سرطان خود در طول یا بعد از درمان انجام داده اید، پزشک شما نتایج آزمایش فعلی CEA را با نتایج آزمایش قبلی شما مقایسه می کند. به طور کلی:

  • کاهش CEA در طول زمان اغلب به این معنی است که درمان موثر است.
  • افزایش CEA یا سطوح بالا که همچنان بالا باقی می مانند ممکن است به این معنی باشد که درمان موثر نیست. به عنوان مثال، اگر برای سرطان کولورکتال جراحی کرده اید، این سطوح ممکن است به این معنی باشد که کل تومور برداشته نشده است یا سرطان در حال رشد مجدد است.
  • کاهش CEA پس از درمان و به دنبال آن افزایش ممکن است به معنای بازگشت سرطان باشد.

توجه: سطوح CEA که بعد از درمان بالا می مانند یا افزایش می یابند همیشه به این معنی نیست که درمان کار نمی کند یا سرطان در حال رشد است. بنابراین، اگر سطح CEA شما پایین نیاید، پزشک احتمالاً آزمایش‌های دیگری را برای یافتن دلیل آن سفارش خواهد داد.

کلیه حقوق این سایت برای آزمایشگاه میرداماد محفوظ است