Hemoglobin A1

تست هموگلوبین

Hemoglobin (Hgb, Hb)

شرایط نمونه گیری : این آزمایش نیازی به ناشتایی و محدودیت رژیم غذایی ندارد.

تفسیر آزمایش : غلظت Hb مقیاسی از مقدار کلی Hb در خون می باشد. این آزمایش بخشی از آزمایش CBC است. Hb وسیله انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن است. ظرفیت حمل اکسیژن خون با غلظت Hb مشخص می گردد. Hb به عنوان سیستم بافری مهم اسید – باز هم عمل می کند. همانند شمارش RBC، مقادیر طبیعی Hb باتوجه به سن و جنس متغیر می باشند. در زنان Hb کمتر از مردان وجود دارد و همچنین مقدار آن با افزایش سن کاهش می یابد. Hb مقادیر HCT و RBC را دقیقا منعکس می کند. مقادیر غیر طبیعی Hb نشان دهنده همان حالات پاتولوژیک هستند که شمارش RBC و HCT غیر طبیعی به آن اشاره دارند. سطوح پایین نشان دهنده آنمی (کاهش تعداد RBC ها) هستند.

مقادیر نرمال

کودکان / جوانان:    12 – 24 g/dl

  نوزادان:

  • 2 – 0 هفته:  12 – 20g/dl
  • < >6 – 2 ماهه:  10 – 17 g/dl6 ماهه – 1 ساله:  9/5 – 14 g/dl

       بالغین

  • مردان:  14 – 18 g/dlزنان:  12 – 16 g/dlزنان باردار :   >  11 g/dl
  • افراد مسن: مقادیر کمی کاهش می یابند.

     

    مقادیر بحرانی :  <  5 g/dl  یا  >   20 g/dl

    دلایل افزایش : کم آبی شدید (مانند اسهال شدید، سوختگی)، اریتروسیتوز، بیماری مادرزادی قلب، بیماری شدید مزمن انسدادی ریه و پلی سیتمی ورا می توانند سطوح Hb را بالا ببرند.

    دلایل کاهش : بارداری طبیعی، کمبود غذایی، نارسایی مغز استخوان، بیماری کلیوی، خون ریزی، آنمی همولیتیک، آنمی، لوسمی، لنفوم می توانند موجب کاهش سطح Hb شوند.

  • داروها و عوامل مداخله گر :داروهای متیل دوپا و جنتامایسین افزایش دهنده سطح Hb و در مقابل داروهای ریفامپین، آنتی بیوتیک ها، ایندومتاسین و آسپرین کاهنده ی سطح Hb هستند. همچنین در افرادی که معتاد به سیگار هستند، اشخاصی که در ارتفاع زندگی می کنند و در ساعت 8 شب مقادیر Hb بالا می باشد و در زنان باردار و در ساعت 8 صبح مقدار Hb پایین می باشد

کلیه حقوق این سایت برای آزمایشگاه میرداماد محفوظ است