التهاب و عفونت

بیماری های التهابی

در واقع بیماری های التهابی یا التهاب به  پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر آسیب یا بیماری گفته می شود. بنابراین می توان گفت  که التهاب نوعی مکانیسم دفاعی در بدن است که در  اثر وارد شدن محرکی مضر به بدن ایجاد می گردد.

البته بسیاری  از مردم به اشتباه بر این باورند که التهاب در اثر عفونت به وجود می آید اما باید گفت که التهاب نشانه عفونت نیست. بلکه عفونت به علت یک ویروس، باکتری یا قارچ ایجاد شده و التهاب ناشی از عفونت به دلیل پاسخ بدن نسبت به آن می باشد.

انواع بیماری التهابی

بیماری های التهابی را می توان بر اساس مدت زمان ایجاد آن ها به دو دسته بیماری التهابی حاد و بیماری التهابی مزمن دسته بندی کرد.

علائم مهم التهاب

التهاب پنج علامت مهم دارد که عبارتند از

درد :   درد ناشی از بیماری های التهابی به دلیل آزاد شدن مواد شیمیایی خاص از سلول های صدمه دیده و گلبول های سفید است که بر روی عصب های درد تاثیر می گذارند.

قرمزی : در ازای گشاد شدن عروق خونی کوچک در بافت ملتهب  و نهایتا پرخونی در آن ناحیه است.

بی حرکتی : در این حالت ممکن است، عملکرد بافت ملتهب کاهش پیدا کند.

تورم : تورم به علت تجمع مایع در فضای بین سلولی ایجاد می شود.

گرمی : علت گرمی در موضع التهاب هم پرخون شدن آن محل است.

چگونه التهاب مزمن را شناسایی کنیم؟

برای تشخیص التهاب مزمن آزمایشی وجود دارد که در آن پروتئین واکنشگر C یا CRP را که از مارکرهای التهابی است، مورد بررسی قرار می دهد.

سایر مارکرها یا معیارها هم شامل بالا بودن اینترلوکین، بالا بودن ESR، بالا بودن تعداد گلبول‌های سفید خون و پایین بودن تعداد آلبومین می باشد.

کلیه حقوق این سایت برای آزمایشگاه میرداماد محفوظ است