تست HPV

HPV چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایع‌ترین عفونتی است که از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا می‌کند. شیوع HPV به میزانی است که تقریبا تمامی زنان و مردانی که دوره‌ای از زندگی‌شان که از نظر جنسی فعالند به آن مبتلا می‌شوند. HPV  انواع مختلفی دارد. برخی از آنها در پیدایش بیماری‌هایی چون زگیل تناسلی و ضایعات سرطانی نقش دارند.

HPV شیوع بالایی دارد. بیش از یکصد نوع HPV وجود دارد اما فقط برخی از انواع آن منجر به سرطان می‌شوند.

اکثر افرادی که فعالیت جنسی دارند در معرض آلودگی با ویروس پاپیلومای انسانی قرار می‌گیرند، اما شاید هرگز از این موضوع مطلع نشوند چرا که آلودگی با این ویروس غالبا علائمی ایجاد نمی‌کند.

به عبارتی آلودگی با ویروس پاپیلومای انسانی در بیشتر موارد خود بخود از بین می‌رود بدون اینکه عارضه‌ای از خود بجا گذارد.

اما چنانچه HPV خودبخود محو نشود می‌تواند منجر به زگیل تناسلی (آلودگی با ویروس پاپیلومای انسانی کم خطر) و سرطان (آلودگی با ویروس پاپیلومای انسانی پر خطر) گردد.

زگیل‌های تناسلی به صورت برآمدگی ریز منفرد و یا مجموعه‌ای از این برآمدگی‌ها تظاهر پیدا می‌کنند. آنها می‌توانند کوچک و یا بزرگ باشند، برآمده یا صاف و حتی به شکل گل کلم باشند.

راه های جلوگیری از ابتلا به HPV

  1. تزریق واکسن
  2. مبادرت به انجام تست‌های دوره‌ای و منظم پاپ اسمیر و HPV

چنانچه این دو آزمایش به طور همزمان انجام شود اطلاعات کاملی راجع به سلامت دهانه رحم به شما و همچنین پزشکتان خواهد داد

اگر آزمایش HPV مثبت شد چه باید کرد؟

همانطور که گفته شد اکثر زنان و مردان در دوران فعالیت جنسی در معرض HPV قرار می‌گیرند.

احتمال ابتلا به این ویروس پاپیلومای انسانی حتی در افرادی که فقط یک شریک جنسی دارند هم وجود دارد.

ابتلا به HPV در هر کدام از شریک‌های جنسی (زن یا مرد) نشانه برقراری رابطه‌ای دیگر نمی‌باشد. در بسیاری موارد پیگیری مسیر ابتلا به ویروس امکان‌پذیر نیست و مواجهه با این ویروس می‌تواند سال‌ها پیش از بروز علائم اتفاق افتاده باشد.

غالبا آلودگی با HPV به خودی خود بدون اقدام درمانی خاصی از بین می‌رود. گرچه بعضی از انواع این ویروس می‌توانند به سرعت پس از آلودگی تغییرات سلولی ایجاد کنند، با این وجود معمولا چند ده سال پس از بروز این تغییرات سرطان دهانه رحم بوجود می‌آید.

کلیه حقوق این سایت برای آزمایشگاه میرداماد محفوظ است