توصیه های غذایی برای کبد چرب

بدن انسان از چربی به عنوان انرژی و عایق بدن استفاده می کند. کبد تا حدودی از چربی تشکیل شده است اما اگر مقدار چربی ذخیره شده در کبد خیلی زیاد باشد، ممکن است نشانه ای از بیماری کبد چرب باشد. دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد: بیماری کبدی الکلی و بیماری کبد چرب غیرالکلی. این بیماری ها به کبد آسیب رسانده و مانع از بین بردن سموم و تولید صفرا در سیستم گوارش می شود. در این شرایط سایر قسمت های بدن نیز در معرض خطر قرار می گیرند.

درمان اولیه بیماری کبد چرب شامل تغییر در رژیم غذایی، ورزش و در صورت صلاحدید پزشک مصرف دارو است. کاهش کالری، خوردن فیبر زیاد و پروتئین کافی می تواند به مبتلایان به این بیماری کمک کند. سیر یکی از مواد غذایی است که در کنترل کبد چرب و همچنین کاهش وزن مفید است. اسیدهای چرب امگا ۳ نیز در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب سطح چربی های کبدی را تعدیل و میزان کلسترول خوب یا همانHDL را بهبود می بخشد. بعلاوه، قهوه حاوی اسید کلروژنیک است که یک ترکیب قوی و دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی بوده و همچنین باعث کاهش کلسترول و فشار خون می شود. کلم بروکلی، گردو و آووکادو نیز از دیگر مواد غذایی مفید برای کبد چرب هستند.

از طرف دیگر، مبتلایان به این بیماری باید از خوردن شکر، غذاهای شور، غذاهای سرخ شده و گوشت قرمز خودداری کنند. انجام روزانه نیم ساعت ورزش منظم نیز در بهبود این بیماران مفید است. اتخاذ رژیم غذایی مناسب باید تحت نظارت پزشک و با توجه به صلاحدید ایشان باشد.

کلیه حقوق این سایت برای آزمایشگاه میرداماد محفوظ است