دیابت

تشخیص

یک نفر از هر ۲ نفر، از دیابت خود اطلاع ندارد: تشخیص و درمان به موقع، کلید مدیریت دیابت و پیشگیری از عوارض است.عدم تشخیص زودهنگام دیابت نوع یک می تواند خطرات جدی به همراه داشته باشد. علائم دیابت را بشناسید تا به خوبی از خود و خانواه تان محافظت کنید.

پیشگیری

دیابت نوع دو در بسیاری از موارد با رعایت سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است. پیشگیری از دیابت در خانواده آغاز می شود. اگر فرد مبتلا به دیابت در خانواده دارید، عوامل خطر برای ابتلا به دیابت، علائم آن و نیز راهکارهای مدیریت آن را بخوبی بشناسید. خانواده ها می بایست سبک زندگی سالم را درون خود نهادینه کنند تا خطر ابتلای به دیابت در تمام اعضا کاهش یابد.

تست دیابت 

به آزمایش هایی گفته می شود که میزان گلوکزو یا اصطلاحاً میزان قند موجود در خون افراد را بررسی کرده و در نتیجه مقدار دقیق آن را مشخص می کنند.

افرادی که از قند خون بالایی برخوردار هستند، درواقع دچار بیماری دیابت شده اند. این بیماری یکی از رایج ترین بیماری هایی است که تعداد بسیار زیادی از جمعیت دنیا با آن درگیر هستند.

متاسفانه بر اساس آمار بدست آمده از افراد مبتلا به دیابت کشور ما، گفتنیست که شیوع این بیماری در ایران به مراتب بیشتر از استاندارد های جهانی است. از این رو فرایند تست دیابت در ایران به مراتب عدید تر از دیگر کشور های دنیا انجام می شود.این تست جزء آن دسته از آزمایش هایی است که پزشکان آن را مکرراً برای بیماران خود تجویز می کنند که در ازمایشگاه میرداماد انجام میشود.

 انواع دیابت

نوع I: این بیماران اغلب لاغرند و معمولاً شامل گروه سنی کودکان، نوجوانان و جوانان می‌شوند. در بدن این افراد انسولین یا اصلاً ساخته نمی‌شود و یا به مقدار بسیار ناچیز تولید می‌شود و برای جبران آن باید انسولین تزریق شود. حدود %15-10 دیابتی‌ها، این گروه را تشکیل می‌دهند.

نوع II: اغلب این دیابتی‌ها چاق هستند و در سنین بالا جای دارند، این افراد می‌توانند مدت‌ها با تغذیه صحیح و کاهش وزن، قند خون خود را کنترل نمایند. در غیر این صورت جهت کنترل قند خون مجبور خواهند شد از قرص‌های خوراکی و یا انسولین استفاده نمایند.

نشانه‌های دیابت چیست؟

افزایش قند خون می‌تواند علائم زیر را ایجاد نمایند. پرخوری، پرنوشی، پرادراری، کاهش وزن، ضعف و کاهش نیروی جسمی، دیر بهبود یافتن زخم‌ها و عفونت.

درمان دیابت و قند خون بالا چگونه است؟

هدف از درمان دیابت کنترل سطح قند خون در محدوده طبیعی قند خون ناشتا 120-90 و دو ساعت پس از غذا کمتر از 180 میلی‌گرم بر دسی لیتر می‌باشد.

در بیماران مبتلا به دیابت نوع I خیلی وقت‌ها به واسطه اصلاح شیوه زندگی شامل رژیم غذایی صحیح و ورزش کنترل قند خون صورت می‌پذیرد. در غیر این صورت از داروهای خوراکی کاهنده قند خون مانند گلی بنکلامید و منفورمین و همچنین تزریق انسولین جهت رساندن قند خون به سطح طبیعی استفاده می‌شود. در بیماران مبتلا به دیابت نوع I برای کنترل سطح قند خون علاوه بر رعایت رژیم غذایی و ورزش باید انسولین مورد نیاز بدن روزانه تزریق شود.

 

کلیه حقوق این سایت برای آزمایشگاه میرداماد محفوظ است