مشکل شایع کمبود ویتامین D

آزمایش ویتامین دی

کمبود ویتامین D هنوز هم یک مشکل شایع در بسیاری از جمعیت ها می باشد و طبق مطالعات کمبود ویتامین D در شهر تهران از شیوع بالایی برخوردار است.

 

اهمیت ویتامین D:

ویتامینی که قند خون را کنترل کرده و به سطوح انسولین کمک می کند.

ویتامینی که کمر درد را کاهش می دهد.

ویتامینی که از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می کند.

ویتامینی که خطر سرطان را به نصف کاهش می دهد.

مغز بدون این ویتامین سریع‌تر پیر می شود.

ویتامینی که خطر ابتلا به فیبروئید را کاهش می دهد

 

  • نقش اصلی ویتامین D کمک به تنظیم ویا هموستاز کلسیم، فسفر و (تا حدی کمتر) منیزیم در خون است و برای رشد مناسب و سلامت استخوان حیاتی است.
  • در اثر کمبود ویتامین دی، استخوان‌ها نرم و ناهنجار می شوند و قادر به ترمیم طبیعی خود نخواهند بود، در نتیجه بیماری‌هایی به نام راشیتیسم در کودکان و نرمی یا شکستگی در بزرگسالان (استئومالاسی) و پوکی استخوان در افراد مسن ایجاد می‌شود.
  • همچنین ثابت شده است که ویتامین D بر رشد سلولی و تمایز بسیاری از بافتهای دیگر تأثیر می‌گذارد و به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. نبود ویتامین دی یکی از عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن می باشد.
  • ویتامین D نقش اساسی در رشد و انقباض عضلات دارد و از طریق انتقال کلسیم و فسفر انقباض عضلات را تنظیم می‌کند. این ویتامین در جلوگیری از آلزایمر و بهبود علائم در بیماران مبتلا به ام اس نیز مؤثر می‌باشد.
  • برخی شواهد نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند روده بزرگ، پستان و پروستات، بیماری‌های خود ایمنی، قلبی عروقی، پرکاری تیروئید ثانویه و افسردگی را افزایش می‌دهد.
  • همچنین موجب افزایش حساسیت به عفونت و مشکلات عضلانی می‌شود. در افراد مسن مصرف ویتامین D و کلسیم می‌تواند در افزایش قدرت و هماهنگی عضلات بسیار مؤثر باشد.

 

کلیه حقوق این سایت برای آزمایشگاه میرداماد محفوظ است