شیوع کم خونی

برخی مطالعات انجام شده در کشور، میزان شیوع کم خونی را گزارش کرده‌اند.

شیوع کلی کم خونی در جمعیت بزرگسال کشور، بر اساس طبقه‌بندی سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سطح «شیوع متوسط» کم خونی قرار دارد.

شایعترین نوع کم خونی در ایران چیست؟

کمبود آهن در بزرگسالان کشور، محتمل‌ترین علت این میزان شیوع کم خونی است.

 

روش های تشخیص کم خونی :

از آنجایی که کم خونی بر شمارش گلبول های قرمز خون تاثیرگذار است، روند تشخیص این شرایط شامل انجام یک آزمایش خون می شود. آزمایش شمارش کامل خون (CBC) شایع‌ترین نمونه از این آزمایش ها است. پزشکان از نتایج این آزمایش برای بررسی تعداد گلبول های قرمز خون استفاده می کنند.

 

 

اهمیت آهن :

هموگلوبین سالم نیازمند آهن فراوان برای ارائه عملکرد خود است. بیماران مبتلا به کم خونی معمولا با سطوح کم هموگلوبین در بدن خود مواجه هستند که مشکلی بزرگ برای جریان خون محسوب می شود.
هموگلوبین برای انتقال اکسیژن در سراسر بدن نیاز است. در واقع، خون شما بدون هموگلوبین دارای رنگ قرمز سالم نخواهد بود. از آنجایی که برای شمارش بالای هموگلوبین به میزان زیاد آهن نیاز است، ارتباط نزدیکی با سلامت گلبول های قرمز خون دارد.
ویتامین B۱۲ نیز نقش های مهمی در بدن انسان ایفا می کند که یکی از آنها حفظ سطوح سالم گلبول های قرمز خون است. افراد مبتلا به کم خونی اغلب با کمبود این ماده مغذی مواجه هستند یا قادر به جذب درست آن از غذاهای مصرفی خود نیستند. از این رو، یک رژیم غذایی سرشار از آهن و ویتامین B۱۲ برای درمان کم خونی ضروری است.

 

بهترین مواد غذایی برای کم خونی:

جگر: جگر گاو یا مرغ دارای سطوح چشمگیر آهن و ویتامین B۱۲ است. طی یک مطالعه، بسیاری از بیماران مبتلا به کم خونی که چند وعده جگر و پیاز را به برنامه غذایی هفتگی خود اضافه کرده بودند، فواید چشمگیر آن در بهبود خلق و خو و سطوح انرژی را گزارش کردند.
از دیگر مواد غذایی سرشار از آهن و/یا ویتامین B۱۲ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- گوشت گاو تغذیه شده با علف
- گوشت گوسفند تغذیه شده با علف
- بوقلمون
- مرغ
- صدف
از منابع غیر گوشتی و غذای دریایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- اسفناج
- چغندر سوئیسی
- دانه های کدو تنبل
- بروکلی

 

کلیه حقوق این سایت برای آزمایشگاه میرداماد محفوظ است