اثرات الکل بر ارگان های مختلف بدن

 

تاثیر مصرف الکل بر مغز

مغز معمولا اولین ارگانی است که تاثیر الکل بر بدن را نشان خواهد داد. احساس سرخوشی و آرامش اولین چیزهایی هستند که با مصرف نصف یک واحد نوشیدنی اتفاق می افتد. با مصرف بیشتر الکل، کنترل فرد بر تکلم، تعادل، حرکت و رفتار کاهش می یابد.

با افزایش الکل به دو برابر حد مجاز در خون، بیشتر افراد برای ایستادن و راه رفتن مشکل پیدا می کنند و ممکن است دچار سرگیجه، تهوع و استفراغ شوند. استفراغ کردن در حالت مستی با خطر ورود محتویات معده به درون برونش ها همراه است. از دیگر مضرات الکل در صورت نوشیدن زیاد آن میتوان به از دست دادن هوشیاری و اشکال در تنفس (به دلیل تاثیر بر مرکز تنفس در مغز) اشاره کرد.

اگر میزان الکل به بیش از چهار برابر حد مجاز در خون برسد، ممکن است فرد به کما برود و تنفس او متوقف گردد. برای اکثر افراد، رسیدن الکل به پنج برابر حد مجاز در خون می تواند باعث مرگ شود.

تاثیر الکل بر روی وزن بدن

الکل پس از چربی، با داشتن 7 کالری در هر گرم، دومین ماده پرکالری به حساب می‌آید. علاوه بر این، کالری نوشیدنی‌های الکلی معمولا در اثر افزایش قند و طعم دهنده‌ها بیشتر نیز می‌شود. با این وجود، تحقیقات درمورد رابطه الکل و وزن بدن بر روی یک نتیجه اتفاق  نظر ندارند.

 

با اینکه تقریبا همه تحقیقات نوشیدن زیاد الکل را با افزایش وزن و چاقی مرتبط دانسته‌اند اما برخی مطالعات به این نتیجه رسیدند که شاید نوشیدن کم یا متوسط الکل می‌تواند باعث کنترل افزایش وزن و حتی کاهش وزن شود.

تاثیر مصرف الکل بر سلامت قلب

نوشیدن مقادیر زیاد الکل در یک نوبت و یا در درازمدت باعث بروز مشکلات قلبی نظیر کاردیومیوپاتی (افتادگی و تضعیف عضلات قلب)، آریتمی (ضربان غیرطبیعی قلبی)، حمله قلبی و افزایش فشار خون می گردد. با این حال، نتیجه تمام مطالعات در این  زمینه با هم یکسان نیست و برخی از آن‌ها مصرف سبک و متوسط الکل را با کاهش ریسک بیماری‌های قلبی مرتبط دانسته‌اند و این مسئله را به عنوان یکی از فواید الکل برای بدن عنوان می‌کنند.

 

البته، خیلی از کارشناسان عرصه سلامت بر این باورند که افراد توانایی حفظ میزان نوشیدنی الکلی خود در سطح پایین یا متوسط را نداشته و معمولا در این کار زیاده روی می‌کنند. در نتیجه، بهره‌مند شدن از فواید مصرف الکل برای آن‌ها امکان پذیر نبوده و تنها عوارض مشروبات الکلی نصیبشان خواهد شد.

تاثیر مصرف الکل بر روی کبد

کبد شما یکی از اعضای حیاتی بدن است که صدها وظیفمه مهم را بر عهده دارد. اما نقش اصلی کبد در بدن خنثی کردن مواد سمی مختلفی است که مصرف می‌کنید. از همین رو، کبد شما می‌تواند به شدت در مقابل عوارض مشروبات الکلی آسیب پذیر باشد.

نوشیدن بیش از حد الکل بار زیادی را به کبد تحمیل می‌کند زیرا الکل پس از ورود به خون باید از طریق کبد پاکسازی شود. هر چه میزان نوشیدن الکل بیشتر باشد، ممکن است آسیب بیشتری به کبد وارد گردد. از جمله این آسیب ‌ها و مضرات الکل برای کبد می‌توان به چرب شدن کبد،  هپاتیت (یرقان) الکلی، تغییر بافت کبد به صورت فیبروز و سیروز کبدی (مرگ سلول های کبدی و کوچک شدن کبد) اشاره کرد.

در صورت نوشیدن زیاد نوشیدنی‌های حاوی الکل، ممکن است کبد دچار التهاب شده و در بدترین حالت، سلول های کبدی می‌میرند و با بافت زخمی جایگزین می‌شوند که منجر به یک وضعیت جدی به نام سیروز (cirrhosis) خواهد شد. بیماری سیروز یک شرایط برگشت ناپذیر است که مشکلات سلامتی بسیار خطرناک را در پی خواهد داشت و در نوع پیشرفته آن تنها راه حل پیوند کبد خواهد بود.

اثر بر لوزالمعده

الکل باعث می شود که لوزالمعده موادی سمی تولید کند که می توانند باعث التهاب و تورم لوزالمعده
(Pancreatitis) گردنند.  التهاب و تورم لوز‌المعده می‌تواند به سوء تغذیه، اسهال و  کاهش وزن غیر طبیعی را در پی داشته و در موارد حاد حتی به مرگ منجر شود.

تضعیف سیستم ایمنی

نوشیدن دراز مدت الکل باعث تضعیف سیستم ایمنی و بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری های مختلف و سرطان می‌گردد. افراد الکلی به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی شانس بسیار بالایی برای ابتلا به بیماری‌هایی نظیر ذات الریه و سل دارند.

نوشیدن مقادیر زیاد الکل در یک نوبت هم سیستم ایمنی را تا 24 ساعت تضعیف می‌کند که این مسئله می‌تواند خطر ابتلا به  سرماخوردگی و سایر عفونت ها را افزایش دهد.

 تاثیر الکل بر روی وضعیت روحی و افسردگی

افسردگی و مصرف الکل بسیار به یک دیگر مرتبط هستند، گاهی مصرف الکل افسردگی را در پی خواهد داشت و گاهی افسردگی باعث می‌شود که افراد به نوشیدن الکل روی بیاورند. با این حال، ابتلا به افسردگی در اثر سوء مصرف نوشیدنی‌های الکلی متداول‌تر است.

درحالی که شاید نوشیدن الکل برای چند ساعت احساس خوبی را در فرد ایجاد کند اما در مجموع به سلامت ذهنی آسیب زده و می‌تواند مشکلات روحی را تشدید نماید.

افزایش خطر ابتلا به سرطان

تحقیقات گسترده و متعدد علمی ثابت کرده‌اند که بین نوشیدن الکل و ابتلا به سرطان ارتباط وجود دارند. مصرف زیاد مشروبات الکلی می‌تواند شانس ابتلا به سرطان‌هایی مثل سرطان مری، سرطان سینه، سرطان کبد، سرطان نواحی سر و گردن و سرطان کولون را افزایش دهد.

کلیه حقوق این سایت برای آزمایشگاه میرداماد محفوظ است